מוצרים ישראליים אהובים: שתמצאו בכל בית

תוצרת ישראל מוצרים שישראליים אוהבים ונמצאים בכל בית מסוכרזית ועד מקופלת

תוצרת ישראל מוצרים שישראליים אוהבים ונמצאים בכל בית מסוכרזית ועד מקופלת


מוצרים ישראליים אהובים: שתמצאו בכל בית. ישראל היא מדינה צעירה יחסית, אך כבר הספיקה ליצור מסורת קולינרית עשירה ומשובחת, הכוללת שלל מוצרים מקומיים שהפכו למותגים לאומיים. חלקם נולדו ממסורות יהודיות עתיקות וחלקם התפתחו לאורך השנים בשל תרבות הגיוון והיצירתיות בישראל. הנה כמה מהמוצרים הישראליים שהפכו לסמלים ולמותגים מובילים.

הממתיק שנמצא בכל בית סוכרזית


מותג הסוכרזית, הידוע כממתיק מלאכותי וכאלטרנטיבה בריאה לממתיקים המסורתיים, הופיע לראשונה בשוק עוד בשנת 1932, לפני קום המדינה, כשהומצא על ידי הכימאי ד"ר צדוק לוי. המוצר יוצר במפעל משפחתי, וכיום ממשיך לייצר אותו הדור הרביעי של משפחת לוי. המותג היה מוכר בזכות אריזת הפטרייה הצהובה שנמצאה בכל בית ישראלי.

בשנות ה-50 של המאה ה-20, עם המודעות ההולכת וגוברת לתזונה בריאה ולצורך לשלוט בצריכת הסוכר, סוכרזית הפכה לפתרון חשוב עבור אנשים עם סוכרת ואחרים שרצו להימנע מסוכר. סוכרזית השתדרגה והתפתחה לאורך השנים, אך קופסת הפטרייה נותרה אייקון נוסטלגי וזמינה בכל סופרמרקט בישראל.

בעקבות הצלחתה בשוק המקומי, סוכרזית התרחבה גם לשווקים בינלאומיים, וכיום ניתן למצוא את המותג ברוב מדינות מזרח אירופה ובנקודות נוספות ברחבי העולם. במשך למעלה מ-90 שנה, היא נחשבת לאחת מחלופות הסוכר הפופולריות והאמינות.

מוצרים ישראליים אהובים "בוא הבייתה" הקוטג'

לא המצאה ישראלית אבל מרגיש כמו הבית. הקוטג' הגיע לישראל בשנות ה-50 של המאה הקודמת, בהשראת הקוטג' האמריקאי.
תחילה יוצר במפעלים קטנים, אך עד מהרה הפך לחלק בלתי נפרד מהתפריט הישראלי, כשחברת תנובה השיקה את הקוטג' בתור מוצר מוביל בשנת 1962. הקוטג' מספק מקור חלבון איכותי, משתלב במגוון ארוחות ומופיע הן בארוחות בוקר והן במאפים וקינוחים. בעקבות העלייה מברית המועצות לשעבר בשנות ה-90, הפופולריות שלו גברה עוד יותר, מכיוון שהיה למוצר מוכר עבור רבים מהעולים.

חטיף תינוקות שכל הורה לוקח עימו לטיול ה"במבה"


במבה, החטיף האייקוני בטעם בוטנים, יצא לשוק בשנת 1964 והפך לחביב הקהל הישראלי. חברת "אסם" אחראית על ייצורו, והוא מיוצר בתהליך ייחודי שמאפשר את המרקם הפריך. החטיף נחשב כיום לסמל של ילדות ישראלית, וידוע כפריט הנמכר ביותר בשוק החטיפים המקומי. מחקרים אף הוכיחו שצריכתו עשויה להפחית את הסיכון לאלרגיה לבוטנים.

טיפ חשוב להורים ההשפעה של במבה על אלרגיות לבוטנים בישראל


מחקרים שונים מראים כי בישראל יש אחוז נמוך במיוחד של ילדים אלרגיים לבוטנים. רבים מייחסים זאת לצריכה הגבוהה של במבה מגיל צעיר. במבה, שהיא חטיף בוטנים פופולרי מאוד בישראל. נכנסת לתפריט של רוב התינוקות כבר בגיל ששה חודשים, מה שמסביר את החשיפה המוקדמת לאלרגן.

מחקר מ-2008 שנערך על ידי גבי זוהר ואברהם הרשקו מאוניברסיטת תל אביב. ממצאי המחקר מראים כי תינוקות שצורכים במבה לפני גיל שנה נמצאים בסיכון מופחת לפתח אלרגיה לבוטנים. עוד מחקר, שנערך בבריטניה וכלל השוואה בין ילדים יהודים בלונדון לילדים בישראל. מצא שתדירות האלרגיה לבוטנים בקרב הילדים בישראל נמוכה פי עשרה לעומת ילדים בלונדון. ההסבר הנפוץ הוא כי החשיפה המוקדמת לבוטנים דרך במבה מקנה סוג של "חסינות" נגד האלרגיה.

הממצאים אלו תומכים בהמלצה הכללית לחשוף תינוקות לאלרגנים בשלב מוקדם. במיוחד אם ישנם סיכונים גנטיים לאלרגיות, כדי לפתח טולרנטיות. המחקרים הללו חשובים מאוד בתחום האלרגיה. משנים את ההבנה שלנו על פיתוח אלרגיות ואיך למנוע אותן בצורה הטובה.

בתוך עוגה על צנימים או עם כפית שוקולד השחר


הממרח המתוק של חברת "השחר העולה" הופיע לראשונה בשנות ה-50 כחלק ממסורת של ממרחים מבית משפחת וידברג. החברה התחילה בייצור משקאות קקאו ועם הזמן יצרה את ממרח השוקולד האגדי, שהפך למוצר מזוהה עם תרבות הלחם והמתוקים הישראלית. כלים מרוחים בשוקולד השחר נראו בבתים רבים, כשהילדים מלקקים אותם בחיוך.

התחליף הישראלי לאורז פתיתי בן גוריון

עד היום מזון זה נמצא בכל בית ובטח בכל ארוחה בגן הילדים הפתיתים עם בצל מטוגן או עם קטשופ.
ה"פתיתים", המכונים גם "קוסקוס ישראלי", נוצרו כפתרון לאומי לבקשתו של דוד בן גוריון בסוף שנות ה-50 ליצירת מאכל פסטה ייחודי שישמש תחליף לאורז. יצרנית המזון "אוסם" נענתה לאתגר, וכך נוצרו גרגרי הפתיתים הייחודיים, שהתפשטו לכל בית בישראל מהמטבח המקומי. בשנים האחרונות, הם מצאו את מקומם גם במטבחים בינלאומיים, בעיקר כמרכיב בסלטים.

השוקלוד שהחל בשם "שמנונית"


שוקולד הפרה, של חברת עלית (כיום שטראוס), הוא מהשוקולדים הראשונים שייוצרו בישראל לאחר קום המדינה. השוקולד הגיע לשוק בשנות ה-30 של המאה הקודמת והפך למותג מוביל בארץ בשל פשטותו, חוויית הטעם האותנטית ואריזתו המוכרת, שכללה סמל פרה חייכנית. השוקולד הפך לסמל תרבות ישראלי, וניתן למצוא אותו כמעט בכל בית ישראלי.

הוופל בעטיפה הירוקה בטעם ארומטי טורטית

שמו של החטיף "טורטית" נובע מהמבנה המזכיר עוגת שכבות מסוג "טורט". החטיף, מיוצר במפעל חטיבת הממתקים של שטראוס בנוף הגליל. עשוי מוופל מצופה שוקולד ובתוכו קרם שקדים בטעם רום. הוא הושק לראשונה בשנות ה-70 על ידי חברת עלית (כיום שטראוס). הפך לאחד מחטיפי השוקולד האהובים ביותר בישראל. האריזה הירוקה המוזהבת והטעם הייחודי שלו הפכו אותו לאייקון תרבותי בסצנת המתוקים הישראלית.

מוצרים ישראליים אהובים סודה של המקופלת


החטיף המזוהה ביותר עם חברת עלית החל את דרכו בחברת ליבר בשנת 1935. זמן רב לפני שעלית רכשה את ליבר ב-1970. המקופלת הייתה אחת הסיבות העיקריות לרכיש. שכן דוד מושוביץ', בעליה של עלית, רצה מאוד להשיג את סוד הייצור. מאז ועד היום, סוד הכנת המקופלת נשמר בקפדנות ורק מעטים מכירים אותו. פס הייצור נשמר כמוס וסגור, מבלי גישה למבקרים חיצוניים. לא פלא שהחיפוש "מתכון מקופלת" מניב מעל 34,000 תוצאות בגוגל. אף אחת מהן אינה משחזרת את המקור.

בישראל מוכרים מדי שנה כ-12 מיליון חטיפי מקופלת, בגרסאותיה השונות. החטיף זוכה להצלחה בינלאומית ונמכר גם בארה"ב, קנדה, צרפת, בלגיה, איטליה, אוסטרליה, דרום אפריקה והולנד. לאורך השנים, מקופלת דורגה בעקביות כאחד מחמשת חטיפי השוקולד האהובים בישראל. בנוסף, בקרב גילאי 12-17 היא מחזיקה באופן קבוע במקום הראשון.

מקופלת מציעה חוויית שוקולד פריכה וייחודית. שכבות דקות ומתפוררות של שוקולד, והיא ממשיכה להיות סמל נצחי מהתרבות הקולינרית הישראלית.

מוצרים ישראליים אהובים השתקפות תרבותית

מוצרים אלו ודומיהם משקפים את הערכים, היצירתיות והמורשת המקומית. כמה טוב שאנו בבית, עטופים במשפחה, ונהנים מדברים שהם נוסטלגיה שלנו: מוצרים ישראליים אהובים שהם השתקפות תרבותית. מוצרים שממשיכים ללוות דורות של ישראלים ולספר את סיפורה המיוחד של מדינת ישראל.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *